19 kwietnia, 2016

5 powodów, dla których warto mieć profil zawodowy na LinkedIn

LinkedIn to portal dla profesjonalistów. Jeśli nie masz jeszcze w tym portalu swojego profilu zawodowego, to polecam Ci rejestrację tam i aktywne korzystanie z portalu. Zarejestrowałam tam swój profil zawodowy w czasach, kiedy LinkedIn był jeszcze po angielsku, mało znany w Polsce. Jak się później okazało, jestem jednym z użytkowników, którzy zarejestrowali się z Polski jako pierwsi i pamiętają czasy, kiedy LinkedIn był w bardzo ograniczonej funkcjonalnie wersji. Kiedy zakładałam swój profil, nie było takich opcji jak grupy czy profile firmowe, za to portal był jedną wielką wyszukiwarką c.v.
Bardzo lubię ten portal i z czystym sumieniem mogę powiedzieć Wam, że w moim odczuciu warto mieć tam swój zawodowy życiorys. Poprzez ten portal nawiązałam wiele ciekawych zawodowych znajomości i regularnie otrzymuję oferty pracy.
W dzisiejszym wpisie chciałam podsumować zalety posiadania swojego profilu zawodowego na LinkedIn. Przydaje się zarówno dla osób pracujących w oparciu o umowy o pracę, jak również samozatrudnionych.

1. Daj się znaleźć - rekruterom i headhunterom

Od pewnego czasu zauważyłam, że rekruterzy chętniej i aktywniej korzystają z LinkedIn w poszukiwaniu kandydata odpowiadającego założeniom ich oferty pracy. Dlatego uważam i gorąco zachęcam do stworzenia profilu zawodowego na tym portalu społecznościowym dla profesjonalistów, właśnie po to, by zwiększyć swoje szanse na zdobycie nowej pracy. Wszyscy wiemy, że tradycyjna rekrutacja jest mało skuteczna - średnio jeśli nie wyślesz swojej aplikacji w ciągu maksymalnie 48 godzin od pojawienia się ogłoszenia o pracę, szanse na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną maleją drastycznie. Zwłaszcza jeśli masz bardzo popularne i powszechne stanowisko, takie oferty cieszą ogromnym zainteresowaniem, co z resztą jest zrozumiałe. Przetestowałam to na sobie - każde zaproszenie na rozmowę w sprawie pracy pochodziło od firmy, w przypadku której udało mi się wstrzelić ze swoją aplikacją w ciągu 24 - maksymalnie 48 godzin.

Uważam, że szczęściu trzeba pomagać i stwarzać różne okazje, które pozwolą nam zrealizować nasze plany.

Dlatego jeśli planujesz zmienić pracę (albo zawód), załóż profil na LinkedIn i postaraj się o to, żeby był w miarę szczegółowo wypełniony. Ważne jest, żeby uzupełnić w nim informacje istotne dla Twojej ścieżki kariery. Jeśli więc wiesz już konkretnie jakie stanowisko Ciebie interesuje, w swoim profilu przedstaw swoje dotychczasowe obowiązki w taki sposób, by pasowały potencjalnym zadaniom na nowym stanowisku w nowej pracy. To bardzo ważne.
Jak nie raz przeglądam z czystej ciekawości różne profile, widzę, że wiele osób publikuje tam praktycznie całą ścieżkę swojej kariery. W sumie dobrze, bo czemu nie? to miejsce przecież po to powstało. Ja jednak uważam, że powinno się przygotować swój życiorys zawodowy w taki sposób, żeby nie zarzucić rekrutera niepotrzebnymi informacjami, tylko przedstawić mu to, czego poszukuje. Na przykład jesteś specjalistą ds. social media i poszukujesz podobnego stanowiska, pozostaw w swoim CV tylko te prace, które były powiązane z obszarem social media czy marketingu. Stanowisko asystentki banku zajmowane 10 lat temu to na tym etapie Twojej kariery uważam zbędna informacja. Twój życiorys powinien być jak menu w dobrej restauracji - zbyt wiele pozycji do wyboru tylko wnosi niepotrzebny chaos i utrudnia rekruterowi podjęcie decyzji o tym czy warto nawiązać z Tobą kontakt. Przecież każde dane w każdej chwili można uzupełnić, prawda?

2. Budujesz sieć kontaktów zawodowych i biznesowych, docierasz do rekruterów

Profil LinkedIn działa trochę jak Facebook ale w obszarze zawodowym. Ludzie wymieniają się wizytówkami, wzajemnie zapraszają do swoich sieci kontaktów. Na portalu dzielicie się różnymi ciekawymi wiadomościami ze swojej branży. Dzięki regularnemu śledzeniu tablicy na LinkedIn można dowiedzieć się o wielu ciekawych informacjach, które w innych okolicznościach przeszłyby niezauważone. Taka sieć kontaktów przydaje się również w pracy - łatwiej znaleźć osobę do współpracy przy projekcie lub rozpuścić wśród znajomych informację o wakacie w pracy.

Co ważne, mając swój profil zawodowy, jeśli szukasz pracy, możesz wykorzystać do tego również ten portal. Korzystając z wbudowanej wyszukiwarki, wyszukujesz rekruterów i headhunterów według lokalizacji i nawiązujesz z nimi kontakt. Pisząc do nich wiadomość, opisujesz poszukiwane stanowisko i branżę, kilka słów o swoim dotychczasowym zatrudnieniu, możesz wspomnieć o motywacji do zmiany pracy. Być może któraś z tych osób właśnie prowadzi projekt zgodny z Twoimi oczekiwaniami. A nawet jeśli w tej chwili nie prowadzi to nic nie szkodzi, za dzień lub miesiąc to może się zmienić, nigdy nie wiadomo.

3. Możesz zakładać grupy tematyczne, powiązane z Twoją branżą

Kilka lat temu na portalu pojawiła się możliwość tworzenia grup tematycznych - obecnie naprawdę jest w czym wybierać! Zdecydowanie większa część z nich to grupy prowadzone w języku angielskim, ale jeśli nie znasz tego języka, są duże szanse na to, że znajdziesz coś wśród polskich grup.
Udział w takiej grupie zawodowej na LinkedIn jest ważny na każdym etapie naszego zawodowego rozwoju - raz, że poznajesz nowe osoby, dwa, wymieniasz się informacjami, możesz zapytać członków grupy o pomoc w rozwiązaniu swojego problemu, zyskujesz wskazówki odnośnie dalszej ścieżki swojej kariery zawodowej. Naprawdę opcji jest mnóstwo i bardzo zachęcam Ciebie do udziału w takich grupach. To zawsze ciekawe doświadczenie i nauka czegoś nowego.
Może się zdarzyć, że nie ma jeszcze grupy w temacie, który Ciebie interesuje. Nic trudnego, załóż ją! Załóż grupę, zacznij zapraszać do niej innych użytkowników portalu i wspólnie podnoście swoje kwalifikacje zawodowe. Nigdy nie wiadomo co dobrego wyniknie z administrowania taką grupą a co ciekawe, to zawsze będzie dobrze wyglądało w Twoim CV :)

4. Możesz założyć profil swojej firmie i prezentować swoje usługi lub ofertę produktową

W pierwszej wersji profil firmowy na LinkedIn był zwykłą wizytówką firmy, dziś, dzięki wielu ciekawym opcjom, firma nie dość, że może komunikować się z każdym (użytkownicy portalu mogą śledzić profile firmowe i obserwować treści udostępniane przez te profile), to jeszcze w ramach profilu firmowego można w ciekawy sposób przedstawić swoje usługi i ofertę produktową. Atrakcyjnie zarządzany profil może przynieść firmie wiele korzyści biznesowych i według mnie, w wielu branżach i wielu przypadkach znacznie lepiej mieć profil firmowy na LinkedIn niż na Facebooku. Ale o tym kiedy indziej :)

5. Śledzisz rynek, zmieniające się warunki pracy, jesteś na bieżąco

Dla mnie LinkedIn to również w pewnym sensie lupa zawodowa - nauczyłam się korzystać z niego w taki sposób, by śledzić zmiany i nowości. I tak, na przykład, staram się co jakiś czas prześledzić stanowiska pracy w poszukiwaniu nowych nazw, obserwuję różnice w zakresach obowiązków w ramach tego samego konkretnego stanowiska i analizuję je pod kątem lokalizacji czy branży. Przeglądam profile zawodowe osób zza granicy i sprawdzam co wchodzi w zakres ich obowiązków. Śledzę profile różnych firm, np. Google (polecam :)  Dlaczego? No cóż, mnie to ciekawi, ale też rośnie moja świadomość sytuacji - jestem w stanie ocenić jak moje wykształcenie i zakres obowiązków różni się od średniej i czy jestem daleko w tyle - co oznacza mniejsze szanse na znalezienie dobrze płatnej pracy na tym stanowisku, czy może jestem raczej w górnej granicy i nie muszę obawiać się konkurencji podczas ewentualnej rekrutacji. Zgoda, to wszystko jest bardzo niemiarodajne, ale i tak, mimo wszystko dostarcza mi wielu wskazówek do kierowania swoją ścieżką zawodową.

Pamiętaj, rynek pracy zmienia się obecnie błyskawicznie - pracodawcy mają coraz wyższe wymagania, młodsze pokolenia, choć zazwyczaj mniej doświadczone, często są atrakcyjniej wykształcone, jeśli nie będziesz zdobywał informacji o kwalifikacjach i umiejętnościach pożądanych na danym stanowisku, szybko staniesz się nieatrakcyjny dla pracodawcy i znalezienie fajnej, atrakcyjnej pracy będzie graniczyło z trudem. Co zrobisz, takie czasy, że nawet po 40-tce czy 50-tce musimy stale trzymać rękę na pulsie.

Jeśli jeszcze nie masz swojego profilu zawodowego na LinkedIn to gorąco zachęcam Ciebie do założenia go. Pomijając aspekty zawodowe, to bardzo atrakcyjna i wartościowa platforma do utrzymywania znajomości zawodowych :)

Monika
Zdjęcie pochodzi z serwisu www.pixabay.com na licencji Creative Commons CC0
Dziękuję, że dzielisz się tym wpisem ze znajomymi! :)

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Dziękuję za Twój komentarz:)